WERKWIJZE

Soms is het fijn als er iemand een eindje met je meeloopt. Als kindercoach help ik jullie om te kijken of er misschien iets anders zou kunnen. Kindercoaching is concreet en oplossingsgericht. We kijken naar de oorzaak van een bepaald gevoel of gedrag, om van daaruit te werken aan bewustwording en verandering.

werkwijze 2


   KWALITEITEN EN MOGELIJKHEDEN

Als kindercoach werk ik toekomstgericht. Het kind is het uitgangspunt: het gaat erom wat hij/zij wil leren om onbezorgder in het leven te kunnen staan. Ik begeleid kinderen bij het ontdekken van hun kwaliteiten en mogelijkheden en ik help ze hun eigen weg te vinden in lastige situaties.

Ik hanteer verschillende werkvormen, zoals muziek, tekenen, kleien, verven, dieren en poppetjes, metaforen, kwaliteitskaartjes, ontspannings- en bewustzijnsoefeningen, rollenspellen, mind maps en nog veel meer.

Mijn gevoel voor humor, mijn speelsheid en mijn optimisme komen goed van pas in mijn werk. Door mijn nieuwsgierigheid en oprechte interesse maak ik makkelijk contact met kinderen. Ik werk resultaatgericht. Dit geeft duidelijkheid aan het kind en richting aan het traject.

 

De begeleiding duurt ongeveer drie maanden met in totaal gemiddeld zo’n 6- tot 8 sessies.


    CREATIVITEIT

Creativiteit is voor mij een belangrijk hulpmiddel. Creatief aan de slag door het maken van een tekening of schilderij, geeft vaak veel inzicht in wat er onbewust bij het kind leeft. Maar ook het maken van collages of werken met bijvoorbeeld klei kan meer inzicht bieden in wat er in het kind omgaat.

foto praktijk 5
foto praktijk 4


   SPELVORMEN

Houdt je kind van spellen? Dan zijn er verschillende mogelijkheden, bijvoorbeeld het kwaliteitenspel. Dit spel geeft kinderen inzicht in hun kwaliteiten. Waar ben ik goed in? Als een kind beseft dat het meerdere kwaliteiten heeft, werkt dat vaak erg positief. Maar ook: waar ben ik minder goed in? Kinderen die vinden dat ze alles moeten kunnen, leren accepteren dat er ook dingen zijn waar je minder goed in bent. En dat het allemaal oké is.


    SYSTEMEN

Verder maak ik gebruik van systemisch werk. Ieder mens/kind heeft zijn eigen plaats binnen het gezin, de familie, de klas, enz. Zo maakt ieder kind deel uit van verschillende systemen. De plek die een kind binnen een systeem inneemt, geeft informatie over het kind zelf. Die informatie komt naar voren door het systeem op te stellen met behulp van bijvoorbeeld playmobil-poppetjes..

Zo zijn er nog vele manieren om met kinderen te werken.  Ik maak ook gebruik van visualisaties, handpoppen en voorleesboeken. Tevens ben ik bekend met het werk van Byron Katie.

foto praktijk 3

Geef een kind een vis en het heeft eten voor één dag.
Leer een kind vissen en het heeft eten voor heel zijn leven .

Kindercoachpraktijk Rood

Dorpsstraat 24a - 3732 HJ De Bilt -

ilona@kindercoachpraktijkrood.nl - 06-23994423

KvK-nummer: 71242791